Followers

A recipe has no soul. You as the cook must bring soul to the recipe - Thomas Keller

Monday, 11 November 2013

Caramel Popcorn

Assalamualaikum





Resipi :

* resipi ni agak-agak je sebab tak ada kuantiti yang tetap ye. so, kena pandai2 agak.

Popcorn :
- Segenggam jagung kering
- 1 senduk minyak
- 3 @ 4 sudu besar butter / marjerin untuk menggoreng

Cara buat popcorn :
- panaskan minyak dan butter.
- masukkan jagung kering, kacau rata dan segera tutup.
* cari penutup periuk yang agak besar, sy guna penutup periuk kukus je.
*tunggu sebentar dan kita akan dengar bunyi jagung tu meletup POP POP POP. Tu maknanya popcorn tu dah jadi, tunggu sampai tak ada bunyi baru bukak penutup periuk.

Karamel popcorn :
- gula ( agak agak lah. kalau nak manis, lebihkan, kalau taknak, lebih kurang satu senduk je )
- 1 senduk minyak
- 3 @ 4 sudu besar butter/marjerin
*kalau nak lagi sedap dan wangi, buh sesudu besar madu

Cara buat popcorn :
- panaskan butter dan marjerin
- masukkan gula, kacau sampai gula cair, jangan ada gula yang berketul-ketul
- kalau dah cair, tutup api, cepat-cepat tuang ke dalam popcorn tadi dan gaul dengan cepat dan sebati. Gula dia cepat keras.

* Kalau nak kaler-kaler, boleh bubuh masa kacau gula tadi.

Senang dan mudah. Sedap pun sedap. Buat banyak-banyak lepastu duk depan tv, buat wayang sendiri kat rumah. He he. Okay selamat mencuba.

No comments :

Post a comment